sunnuntai 24. toukokuuta 2009

Tuote

Tuote tai palvelu on yrityksen markkinointimixin keskeisin osa. Se on se mitä yritys myy. Esimerkkinä aikaisemmin olivat kengät jotka ostin jokin aika sitten, jatketaan samalla tuotteella. Kyseessä ovat siis Niken valmistamat lenkkarit. En tiedä muista ihmisistä, mutta jos puhutaan lenkkareista, minulle ensimmäisenä tulevat mieleen juuri Niken valmistamat. Eli Nike on mielestäni erittäin vahva brändi, ei ainoastaan lenkkareissa, vaan jokaikisessä tuotteessa mitä he valmistavat. Nike on maailman suurin urheiluväline- sekä vaatevalmistaja Adidaksen, Puman ja Reebokin seuratessa lähituntumassa.

Ydintuote ovat siis nämä kengät. Kaikki ihmiset tarvitsevat kengät, jollei asu jossain sivistyksen ulkopuolella. Kenkien hankintaan vaikuttavat monet asiat, minulle tärkeimpänä ulkönäkö ja se miltä ne tuntuvat jalassa. Vaikka kengät olisivat kuinka hyvännäköiset, ei siitä ole paljoa hyötyä jos niillä käveleminen on tuskaa. Nikellä on mielestäni parhaat kengät, se ei varmasti ole jäänyt epäselväksi. En ole varmastikaan yksin sen asian kanssa että pidän Nikeä hyvänä valmistajana. Niken laatu tiedetään maailmalla, ja valitettavasti laatu maksaa.

Turnin' Point lajitelma koostuu vaatteista, lippiksistä ja kengistä. Valikoimaan kuuluu useita merkkejä Yhdysvalloista, ja on laaja yhden "ala-kulttuurin" linjan tuotteista. Muutamia merkkejä mainitakseni: Nike, Puma, Reebok, LRG, Sean John, Rocawear, Expensive Taste ja vaikkapa Freshjive.

Tuotteen elinkaari koostuu lyhykäisyydessään seuraavista vaiheista: lanseeraus, kasvu, kypsyys ja lasku. Kyseiset kengät ovat olleen tuotannossa jo vuodesta 1982 muuttumattomana, joten suunnittelussa on tehty jotain oikein. Kenkä oli/on myös ensimmäinen jossa käytetään Niken Air-tekniikkaa. Toki kengistä on tehty eri versioita ja eri malleja, mutta peruskenkä on pysynyt samana jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan. Malli onkin Niken myydyimpiä. Edelliset samanlaiset kengät ovat edelleen käytössäni, mutta nykyään käytän niitä "kotikenkinä", uudet ovat sitten ne joita käytetään ihmistenilmoilla. Kengät kestävät käyttöä hyvin, mutta valkoinen väri on arka kulutukselle. Tuote onkin tällä hetkellä kasvun ja kypsyyden välimaastossa, kokoajan tulee uusia käyttäjiä, mutta saatavuus on laaja ja malleja on ollut useita erilaisia.

Kenkien pakkauksella ei mielestäni ole juuri merkitystä, kengät ovat kaupassa esillä ilman pakkausta, ja ei niitä pakkaukseen takaisin laiteta käytön ohella. Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta matkalla tehtaalta käyttäjälle. Toki on olemassa kenkäharrastajia, jotka pitävät kengät pakkauksessaan käyttämättä niitä ikinä, tai korkeintaan kerran. Mutta silloinkaan pakkaus ei ole pääosassa, vaan säilytyslaatikkona. Niken melkein kaikki kengät tulevat tehtaalta tutuissa ruskean ja oranssin värien yhdistelmän pakkauksessa. Siinä mielessä pakkaus yhtenäistää Niken kengät ja ihmiset tietävät samantien mistä merkistä on kyse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti