TP:n markkinointimixin tärkeimmät osat ovat minulle tuote ja hinta. TP myy tuotteita joita ei muualta Suomesta saa, joutuisin muuten tilaamaan kaikki itse ulkomailta. Hinta on taas asia josta on vähän kaksijakoiset mielipiteet. Toki laatu maksaa ja tuotteet ovat laadukkaita, mutta kun olen ollut asiakkaana jo pitempään niin saan tuotteet jo hyvään hintaan, johonkin mihin satunnainen asiakas ei saa. Viestintä toki on myös iso osa, TP:iin on aina mukava mennä, henkilöstö tekee sen. Ja saatavuuskin tottakai, saan haluamani tuotteet helposti Helsingin keskustasta eikä niitä tarvitse tilata ympäri maailmaa.
Pidän itseäni heavy-userina, mitä TP:iin tulee. Suspektista ei loppupeleissä ollut niin pitkä matka suosittelijaan, mikä myös koen olevani. Huomattuani tuotteiden laadun, hinnan ja henkilöstön asiantuntevuuden, en ole muualta juurikaan vaatteitani ja kenkiäni ostanut. Ja olen saanut muutaman ystäväni liittymään samaan heavy-user/avain-asiakasosastoon.
Turnin' Pointilla ei varsinaisesti ole asiakkuusohjelmaa, mutta jos "pärstäkantis" leiman saa, niin saa sillä statuksella tiettyjä etuja mitä kaikki eivät saa. Mielestäni onnistuneita ohjelmia ovat K-ryhmän Plussaohjelma ja Stockmannin oma ohjelmansa, joihin molempiin kuulun. Plussaa tulee käytettyä varsinkin ruokaostoksissa, mutta myös muutenkin. Stockmannin ohjelma on mielestäni toimivampi, itse kuulun Exclusive-asiakkaisiin, jotka saavat eri lehdet ja tarjoukset normaalien kanta-asiakasetujen lisäksi. Siinä on käytetty jotain tietoja hyödyksi mitä he keräävät asiakkailta. Olen saanut myös tiettyihin ostoihin perustuvia mainoksia, kun taas Plussa-kortilla saan samat mainokset kuin alakerran noin 85-vuotias puolikuuro mummo. Jos liittyessä kerätään tietoja, olisi kiva jos niiden antamisesta olisi muutakin hyötyä kuin edut. Tosin tällaista henkilökohtaista palvelua ylläpitämiseen tarvittaisiin paljon enemmän resursseja kuin mitä nyt ohjelma vaatii.
Tulevaisuudessa olisikin mukava jos korteille kerääntyvät tiedot ostoissa vaikuttaisivat esimerkiksi mainoksiin mitä kotiin tulee, ja jos voisin itse vaikuttaa siihen minkälaisia mainoksia, ja mistä eri asioista saisin kotiini. Ottaisin paljon mielummin mainokseni sähköisessä muodossa, helpompi niitä on lukea näytöltä kuin paperisina, puhumattakaan siitä minkälainen ympäristövaikutus asialla olisi. Sähköiset mainokset eivät tietenkään sopisi kaikille (vrt. alakerran 85-vuotias puolikuuro mummo), mutta nykynuoriso on sen verran valveutunutta ja tietoista että ajattelevat samoin kuin minä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti