tiistai 28. huhtikuuta 2009

Segmentointi

Segmentointi tarkoittaa markkinoiden jakamista toisistaan erottuviin asiakasryhmiin, joista yritys sitten valitsee oman kohderyhmänsä ja jolle sitten suunnittelee ja toteuttaa erilaisia markkinointitoimenpiteitä.

Jatketaan saman yrityksen, eli Turnin' Pointin tutkailua segmentoinnin kannalta. TP on varmasti huomannut että pääkaupunkiseudulla on tietty ryhmä ihmisiä, jotka pukeutuvat tietynlaisesti. He ovat markkinoinnissaan paneutuneet keskitetysti tähän kyseiseen ryhmään.
Kovina segmentointikriteereinä on ollut ensisijaisesti ikä, melkein kaikki asiakkaat ovat nuoria miehiä, iältään 16-30 vuotta, pääkaupunkiseudulta lähinnä, Tampereen myymälä tietenkin erikseen. Tulojenkin on oltava kohdallaan, tuotteet ovat keskitasoa kalliimpia. Koulutuksen en katsoisi juurikaan vaikuttavan asiaan, tunnen sekä korkeammin koulutettuja asiakkaita kuten myös ei niin kouluttautuneita.

Elämäntyyli vaikuttaa varmasti myös asiakkuuteen, hiphop-kulttuurin edustajat ovat hyvin edustettuina asiakaskunnassa. Harrastuksista varmaan joukkoon kuuluvat skeittaus, lautailu jne. Asiakassuhdekriteereistä puheenollen, suurin osa asiakkaista on kanta-asiakkaita, heavy/medium-usereita sekä ostouskollisuus asiakkailla on suuri, johtuen kilpailun puutteesta. Mielestäni TP:llä ei ole eri segmenttejä käytössään, vain tämä yksi johon itsekin kuulun tähän myös, kaikki kohdat täsmäävät. Kyseinen segmentti tavoitettaneen parhaiten juuri puskaradion kautta, toki internetillä on nykypäivänä erittäin suuri merkitys.


Tässä positiointikartassa näkyy miten edellisessä postauksessa mainitsemani kengät sijoittuvat laadun ja hinnan suhteen.

edit. Niin, jos mukana olisi muidenkin valmistajien tuotteita, ne sijaitsisivat tietenkin todennäköisesti muualla kartalla, mutta jokainen joka osaa käyttää maalaisjärkeä ymmärtää kartan tarkoituksen ilman vertailutuotteitakin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti